live slow...live life on tabago!!

20 januari 2013 - Charlotteville, Trinidad en Tobago

Aan boord bij de Dix Bay!
Finn is blij met alle verrassingen van zn vriendjes die uit mijn tas komen. Ook ik wordt verrast met mooie tekeningen van Finn en zijn zelfgemaakte kunst in mijn slaapvertrek. Na kort te hebben bijgepraat gaan we aan wal, we melden ons bij imigrations en doen wat boodschappen. Het in- en uitklaren heeft nogal wat voeten in aarde (héél veel papiertjes, in veelvoud), wat nog wat uurtjes opslokt de volgende ochtend.... voor vandaag staat alleen nog op het menu: zwemmen, kletsen, koken.

De stapels teakhout liggen hier gewoon op straat, en onder het mom 'brutalen hebben de halve wereld' vraagt Idris een stuk voor op de boot, welke hij dan ook zo mee krijgt van de bouwvakkers.                                                                              Met de juiste inklaringspapieren, groente, fruit en teakhout onder de arm gaan we terug naar de Dix Bay en vertrekken we na de lunch richting Pigeon Point/ Buccoo Reef. Eenmaal daar blijkt dat de stroming en wind ons niet gunstig gezind zijn, waardoor we niet aan wal kunnen door de forse golven/brekers. Maar tegelijkertijd zien  we de flinke golven op het strand stuk slaan wat een prachtig gezicht is.
De daarop volgende dagen verlopen hetzelfde wat betreft de wind en het water, met als hoogtepunt een poging van Idris en mij om aan eind van de dag toch aan wal te komen, in de Bloody Bay. Dit resulteerd in 'over-de-kop-slaan-actie', hartslag boven de 100, motortje vol water en een zonnebril minder. Gelukkig zijn we allebei in orde en kunnen we na de zwem terug een warme douche nemen met aansluitend een lekker koud biertje.
We besluiten alvast in Pirates Bay bij Charlotsville te gaan liggen, met de hoop dat we daar gunstiger weer gaan krijgen, wat betreft de stroming en wind. Het is wederom een zeer mooie baai en ook hier vliegen de pelikanen rond ons en werden we onderweg vergezeld door vliegende vissen. Wisten jullie dat pelikanen hun prooi letterlijk knock-out slaan met hun snavel, om ze daarna rustig te kunnen 'opscheppen' met hun bek?

Het plaatsje Charlotsville is een klein vissersplaatsje met een zeer relaxte sfeertje. Achter zo'n beetje elke zin van de locals komt een "Jah Man" gevolgd door een 'boks'.
Het water wordt rustiger, dus kunnen er een paar klusjes aan boord gedaan worden; lampjes in de mast vervangen, lekkage lokaliseren en een boutje vervangen in de ???? Ook ik ben bovenin de mast geweest, maar dan alleen om van het uitzicht te genieten, erg gaaf!!! Berenice en Finn gaan op pad met een 'lokale visser' (bleek n neppert te zijn) en Idris en ik werken in t zonnetje een flink aantal wassen weg, op de hand.
 'S avonds trakteert Berenice ons op een hapje eten en we gaan aansluitend naar de lokale rum-bar. Kletsen, reggae, dansen en drinken! Finn trekt veel aandacht met zijn tand die er bijna uit gaat en krijgt van een ' lokale tandenfee' een voorschot op zijn tand.
De lekkere rum en gezelligheid maakt dat niet iedereen de volgende ochtend fris en fruitig wakker wordt ;-)
De dagen gaan voorbij zonder dat je het door hebt. Ontbijten, opruimen, kletsen, lezen, school, 'mooi zitten en dom kijken', lunchen, zwemmen, klusjes, strand, dorpje in, zwemmen, koken en de avond afsluiten met een spelletje Ezelen/Uno, borreltje, kletsen of een filmpje.

Zondag, eind van de middag, vertrekken we met een groots afscheidsfeestje, er is namelijk een verkiezingen optocht! Onder begeleiding van aanstekelijke deuntjes vertrekken we richting Union Island, onderdeel van the Grenadines en St.Vincent. Één nachtje zeilen voor de boeg.

(13 t/m 20 jan)